aan deze pagina wordt nog gewerkt

Zondag 08 Juli worden we wakker met regen maar tijdens ontbijt klaart het op en de eigenaar meldt dat er in de kantine koffie gereed staat.
Om 10:10 gaan we verder, onderweg zien we een eland en later nog een vos.
We komen op een gegeven moment in de buurt van Tandsjöborg bij een restaurantje naast een mooi meer. Hier drinken we een kopje koffie en wandelen langs het meer. Na een rit door de regen komen we 18:00 aan in Åsarna. Deze prima doorreis-camping, 130 Skr, uitstekende toilet gelegenheid, is in de winter een ski center, heeft een uitstekend restaurant waar we lekker gaan eten. Tevens bezoeken we het kleine ski museum.
Het is gelukkig droog, maar wel fris.

Åsarna

Maandag 09 Juli gaan we weg om 08:25. Het regent de hele dag, waardoor we besluiten lekker door te rijden. Bij Dorothea rijden we Lapland binnen. Dit is de 2e keer Lapland dit jaar, eerst Finland en nu Zweden.
Het landschap is vandaag erg afwisselend, veel bos en veel toendra. Vlak voor Nybyggarland is een koffiehuis waar je vrij kunt kamperen. Deze plek is erg idylisch, het uitzicht is adembenemend. Hier wilden we voor het eerst wel vrij kamperen, maar omdat de regen met bakken uit de lucht komt rijden we maar door.
En zo'n 30 Km vóór Tärnaby zien we de eerste eeuwige sneeuw. We rijden de blå vägen, dit is een byzondere route. Deze loopt van Petroravodsk Rusland via Finland, Zweden naar Noorwegen Nesna. Ook de eilanden Rødøya en Træna horen hier nog bij.
Na 496 Km komen we aan op Tärnaby camping voor 1 nacht, 170 Skr. Dit is een mooie camping voor vissers en mountainbiken. We staan een kolkende rivier Uma alv.

De blauwe weg Nybyggarland Tärnaby Tärnaby

Inmiddels is het droog en schijnt de zon. We vertrekken dinsdag 10 Juli om 10:00 en geven in Hema de laatste Zweedse kronen uit.
We rijden langs het Artfjallet waar we zeer veel sneeuw zien liggen en de tientallen watervallen het meer vullen via klaterende snelstromende beekjes.
Om 11:40 passeren we de grens met Noorwegen en de route gaat door een toendra achtig landschap.
Bij Mo i Rana gaan we de weg 12 op, een mooie route met stevige klimmen van 11%. Het water in het fjord is groen/blauw en het is eb.
We stoppen bij het Kystefort, Gronsvik Military Coastal Defence Battery 16/974, bemand 1942/45. Er lagen 150 tot 200 manschappen.
Na een zeer pittige rit komen we om 16:05 aan in de haven van Kilboghamn voor de pont naar Jektvika. De overtocht duurt zo'n 60 minuten, brengt ons over de Noord-Poolgrens en kost 247 nkr. Tijdens het wachten tot we de pont op kunnen eten we een roodje worst.
Om 18:00 zijn we in Jektvik en de route naar Askarget is mooi en stevig met klimmen van 11%. Om 18:35 hebben we de pont naar Foroy waar we naar de camping gaan.
We hebben vandaag naast 2x de pont genomen te hebben, 247 Km gereden. Camping Foroy is uitstekend en kost 200 Nkr. Achter onze camper staat een boom met een nestje jonge kwetterende vogeltjes. Na lekker worstjes op de bbq geroosterd te hebben, maken we een wandeling langs graven uit de bronstijd naar een uitzicht punt. Je kijkt over de het fjord en de havens uit.
Tijdens deze wandeling spreken we met een stel uit Oslo, ze hebben een hondje Linda bij zich, die ze uit Spanje hebben geadopteerd. Zij zijn op de Lofoten geweest en hebben alleen maar prachtig weer gehad.

Artfjallet Kystefort Pont Kilboghamn Pool cirkel

pont naar Foroy Camping Foroy Camping Foroy Wie bbq't er ?

Woensdag 11 Juli is het prachtig weer en we vertrekken om 09:40, gaan langs de ICA om brood en andere zaken te halen.
Na even rijden zien we de Svartisen gletsjer, zeer imposant en we stoppen meerdere keren.
We zetten de camper op een parkeerplaats, en nemen de boot naar de gletsjer. Het is daarna een wandeling van 3,6 Km om bij de gletsjer te komen. Eerst 3 Km greffel en daarna 600 m over de rotsen klauteren. Het is het waard.
De gletsjer is erg imposant, het ijs is blauwig. We breken een stukje af en eten het op. Dit is misschien wel 50.000 jaar oud.
Op de terug weg, zit er een Tele2 collega uit Letland op de boot. Zo ontmoet je nog eens iemand.

Svartisen gletsjer Svartisen gletsjer Svartisen gletsjer Svartisen gletsjer

We "lunchen" om 16:00 bij de camper in een lekker warm zonnetje. De rit naar Bodø is pittig en ik moet soms terug naar z'n 2.
In Boks parkeer ik de camper onder de gigantische brug, om naar de Saltstraumen te kijken, wat valt dit tegen. Er is nagenoeg niets te zien. We rijden naar de camping.
Bij het inchekken om 19:00, na 146 Km, zien we een folder met de tijden van eb en vloed, dan doet zich namelijk dit fenomeen voor. Zie ook de tabel op pagina extra info.
De camping is echt een 1 nachts camping, maar wel schoon en kost 160 Nkr. De receptie is erg compleet met informatie over de ferries en omgeving.
Vanaf 20:15 hebben we zitten kijken naar de Saltstraumen, en het komt langzaam op gang, maar dan is het ook fantastisch. Grote draaikolken, waar de kleinere vissersboten met een boog omheen varen. Er is een meeuw die het gevaar niet door had, en verdronk door een waterkolk.

Onderweg Saltstraumen Saltstraumen Saltstraumen

We staan donderdag 12 Juli om 08:00 op omdat we de camper uitgebrand werden door de zon. Het is dus erg mooi weer. Na ontbijt vertrekken we naar de haven van Bodø. Het is inmiddels 25°c.
Om 09:15 staan we te wachten op de ferrie, die van 10:00 kunnen we niet meer op, dus wordt het die van 14:15 en het kost 164 Nkr.
We lunchen aan de haven waar de mussen het brood uit je handen eten. Er meert ook nog een schip van de Hurtigruten aan. Er zitten veel Amerikanen op, en die zijn het bekijken waard, qua omvang en qua kleding keuze. Het is een fantastisch gezicht hoe zo'n mega groot schip in een keer aanmeert.
Onze overtocht is zonnig en het uitzicht over de puntige bergen met sneeuw, eerst achter en later de Lofoten vóór is prachtig.
Na aankomst om 18:00 rijden we Moskenes camping op. Vandaag 33 km gereden, maar bijna 4 uur gevaren. We staan op en plek met uitzicht op zee voor 185 Nkr. De camping is qua voorzieningen erg karig en de containers en afvoer stinken.
Doordat we recht aan zee staan komen er veel meeuwen bij ons op de rotsen zitten en hun geblèèr is best grappig.
We hebben na zo'n dag best honger en maken een flinke pan pasta.

Op de boot naar de Lofoten Op de boot naar de Lofoten Moskenes camping

Het is alweer vrijdag 13 Juli, en gaan 10:30 van de camping.
We rijden door enkele kleine vissers plaatjes , zoals Reine en maken enkele foto's. De bruggen zijn smal en hoog over het water.
Onderweg zien we enkele strandjes en maken er op en een wandeling. We zoeken diverse schelpen en ik vind een glazen boei, mooi souvenier.
We lunchen bij Offersøy met uitzicht over het fjord, en zien een tijdlang bruinvissen zwemmen. Prachtig gezicht.
Als we bij Borg zijn brengen we een bezoek aan het Viking museum. Hier staat het grootste Vikinghuis van Noorwegen. Er is binnen veel uitleg over het leven van de vikingen en de materialen die ze gebruikten. Verderop staat ook een smidse en in een meer ligt een schip. Er zijn buiten ook diverse aktiviteiten te doen. Zie ook pagina extra info.
Op het moment dat we bij de boot aankomen en zo'n 1,5 km hebben gelopen, begint het gigantisch hard te regenen. Als we weer bij de camper zijn, zijn we nat tot op de onderbroek.
We rijden verder langs de fjorden, mooie puntige bergen, en bruggen die je een kunstwerk mag noemen. We komen aan op Lyngvœr lofoten bobil camping as in Kleppstad, na 112 Km gereden te hebben.
Op eerste gezicht niets byzonders, maar bij nader inzien om door een ringetje te halen. Alles is helder en schoon. Kosten zijn 140 Nkr per nacht Bij de receptie is zeer veel informatie over de Lofoten en Vesteralen, er is zelfs een uitgeprinte nederlandse wereld krant. De camping ligt aan een heldere baai met uitzicht op de bergen. Het is een terras camping, dus iedereen heeft dit uitzicht.

Moskenes camping Reine Reine Bruinvissen

Vikinghuis Vikingboot Viking wapens Lyngvœr lofoten bobil camping as in Kleppstad

Op zaterdag 14 Juli vertrekken we met regen waardoor we de bergen aan de overkant van de baai niet goed kunnen zien.
We rijden naar Kabelvåg en bezoeken het aquarium. Dit is kleiner dan in de brochure lijkt, maar het is wel mooi. We zien dat de otters, zeehonden en zalmen worden gevoerd. Binnen kun je de vissen zien die in de fjorden zwemmen.
In Solvær zijn we gaan winkelen en bezoeken we het icesculpture museum. Hier staan diverse ijsbeelden, die op een speciale manier belicht worden. Ook is er aangepaste muziek. Als we weer buitenzijn breekt het zonnetje door.
Nadat we later langs het vaterfjord rijden zien we een zeearend vliegen.
Om 16:35 wachten we op de pont van Fiskebøl naar Melbu, deze vertrekt 18:00 en kost 164 Nkr.
We komen 19:00, na 80 Km aan op camping Stokmarknes. Pasop de weg naar de camping op voor de drempels, deze staan niet aangegeven, waardoor we flinke schade hebben opgelopen aan de fietsdrager. Er waren andere Nederlanders die de fietsdrager zelfs verloren waren
De camping zelf is er een naar ons hart. Prachtige omgeving om mooie (berg)wandelingen te maken en in de vroege uren elanden en rendieren te spotten. De toiletten zijn keurig en super schoon, 170 Nkr.
Als alles staat gaan we lekker scottelbraaien in de zon. Als toetje een ijsje, en bij de koffie zijn we een vuurtje aan het stoken met het hout dat we in het bos hebben gesprokkeld.