Zondag 15 Juli worden we wakker, het beekje krabbelt, de vogels fluiten, de zon schijnt aan de strak blauwe hemel.
We gaan ontbijten en daarna een best pittige wandeling van 2x 2,7 Km door het bos naar een uitzicht punt bijna boven op een berg en onderweg komen we schapen tegen. We vertrekken 12:45 van de camping en denken nu goed om de verkeersdrempels.

Uitzicht punt Uitzicht punt Schapen

We rijden naar Myre, en bij een i-huisje spreek ik de receptioniste mevrouw Bril. Ze meldt dat ik gewoon nederlands mag praten, want zij is dit ook. Het blijkt dat haar man en zoon op het schip varen waar wij opgeboekt hebben. We raken ingesprek over de reden van emigreren naar Noorwegen. Zij zijn al de zoveelste die we hier over spreken deze vakantie.
Op de camping Stø hebben we een plek met uitzicht over de haven en de oceaan. De camping heeft verder niet veel faciliteiten, maar de omgeving is waar je voor komt en kost 220 Nkr. Hierna lopen we naar de receptie voor de walvis safari en boeken voor de volgende dag. `s Avonds gaan we uit eten in het restaurant op de camping, Cynthia heeft stokvis en Jeroen besluit walvis te nemen. Van Jeroen sta ik paf, onze natuur liefhebber.
Als je met Noren praat over het eten van walvissen hebben ze een mooie verklaring er hiervoor. Van dit type walvis zijn er genoeg, en ze eten de vis op die de vissers nodig hebben om te overleven. Tevens zijn ze verder erg zuinig op de natuur.

Myre Meeuwen kunnen overal nestelen

Op maandag 16 Juli is het weer somber en boek alvast een nacht bij omdat we in de nacht terug zullen komen van de safari. Op deze camping kun je alleen per nacht boeken.
We lopen een stukje langs de kust en vinden diverse mooie schelpen, zee-egels en een ruggewervel van een hele grote vis.
We lopen 16:00 naar de boot, spannend. Als we in de haven staan te wachten, vliegt er een zeearend over, belaagd door meeuwen. De meeuwen zijn bang dat de zeearend hun jongen zal pakken.
Eerst varen we met de boot MS Leonora naar een eiland Anda Fyr, waar we kuif-aalscholfers, meeuwen, middelgrote jagers, alken, zee-robben en papagaaiduikers zien. Op dit eiland zitten volgens de gids zeker 40.000 papagaaiduikers.
Hierna gaan we de atlantische oceaan op, waar we 4 potvissen zien. Zoveel schijnt best speciaal te zijn.
Potvissen zijn de grootste van alle tandwalvissen en het een na grootste dier in de wereld. Mannetjes potvissen kunnen 20 meter lang worden en ongeveer 70 ton wegen en vrouwtjes worden ongeveer 12 meter lang . Een potvis kan tot een diepte van 3000 meter duiken en ongeveer 90 minuten onder water blijven.
De biologe aan boord loopt rond met foto's en kaarten om uitleg te geven over de reis en dieren.
Voor de mensen met zee-ziekte is uitstekende begeleiding.
Na dit fantastische avontuur komen we 00:15 aan bij de camper, en nemen thee en wat broodjes. Recht voor de camper staat om 01:00 de zon aan de hemel.

We staan dinsdag 17 Juli rondom 10:00 op, met een mooi zonnetje aan de hemel. Perfect voor een vogel-safari.
Met een zodiac varen we naar het eiland Anda Fyr waar we tussen de papagaaiduikers en alken door varen. Op het eiland zien we er honderden papagaaiduikers bij elkaar zitten. Er moeten er zo'n 40.000 nestelen. Verder zien we de kuif-aalscholvers, alken, meeuwen en zeerobben.
De gids gaf erg veel informatie, de papagaaiduikers kunnen wel 50 jaar worden. Ze kunnen zo'n 50 meter diep duiken. Op 1 nacht in Augustus vliegen alle papagaaiduikers met hun jongen weg naar de oceaan. Na 5 jaar komen de jongen pas terug, om te nestellen.
We varen om dit eiland heen naar een ander eiland waar de zee-robben liggen en onderweg zien we een zeearend opgejaagd worden door meeuwen. Als we bij de zee-robben aankomen is het eigenlijk wie kijkt naar wie. Ze zijn net zo nieuwsgierig naar ons als wij naar hun. Als je wijst waar ze zijn, duiken ze snel onder. De gids verteld dat wijzen naar de robben, het zelfde lijkt als schieten, en die positie herkennen de robben heel erg goed. Dus om de zee-robben goed te kunnen zien, houden we de armen tegen ons lichaam.

Na dat we terug komen paken we de boel in en gaan om 15:50 weg en komen na 86 Km aan op camping gullesfjordbotn. Keurige camping, schoon en voorzien van alle faciliteiten, 185 Nkr.
Rondom de camping zijn hoge bergen met sneeuw en bossen, voor de camper een moerasje met achter een dijk een groenblauw fjord.
We steken de bbq aan voor de worstjes en bakken de aardappeltjes en groente op de scottelbraai. In de avond is jeroen krabbetjes aan het vangen in het fjord.

camping gullesfjordbotn Gullesfjord vloed Gullesfjord eb

Het is alweer woensdag 18 Juli en we gaan om 11:00 van de camping. Tijdens het inpakken zien we een zeearend langs de bergwand vliegen. Om 11:20 staan we te wachten voor de pont Lødingen naar Bognes, 253 Nkr. Deze vertrekt 12:00 en 13:10 komen we aan.
Onderweg lunchen we in het zonnetje met uitzicht over een baai met helder groenblauw water en een sputterend vissersbootje.
Camping tommerneset innhavet rijden we om 15:30 op, 170 Nkr. Keurige camping aan een mooi meertje waar je kunt kanoën.
Iets verder op is een rotstekening en we lopen er heen, langs een leuk stroompje. Als we er aan komen moeten we goed zoeken. Met een beetje geluk zien we 1 tekening, van en rendier, welke 7000 jaar oud moet zijn. We voelen ons in de maling genomen. Als je de opgravingen van Alta (N) en Tanumshede (S) hebt gezien verwacht je wat meer.
Na dat we gegeten hebben, stoken we bij het meer een vuurtje en gaan daar koffie drinken en marshmellows roosteren.

pont Lødingen naar Bognes pont Lødingen naar Bognes Lunch Camping tommerneset

Het weer is donderdag 19 Juli redelijk en we vertrekken om 10:30 van de camping. De rit richting Fauske over de E6 is mooi en heeft stevige klimmen en dalen, soms wel 8%. We rijden langs diverse riviertjes, watervallen en bergen met sneeuw. In Fauske doen we boodschappen en kan ik gelukkig dvd's voor mijn camera kopen.
We lunchen op een parkeerplaats bij Saltdal, met uitzicht over het fjord en beboste bergen. Aan de overkant zien we de bergen van Saltfjellet nasjonal park.
Bij Lønsdalen hebben we enkele stijle beklimmingenen na een mmoie route door bebost gebied word het langzaam aan ruiger. De rivier waarlangs we rijden is groen en stroomt heel erg hard, er zijn veel verspringingen waar het water van af stort. Om 15:35 rijden we het terrein bij de noordpool cirkel op en bezoeken het center en de omgeving.
Thijs wil nog even sneeuwballen gooien waar we dat in 2005 ook deden, dus zo'n 2Km ten zuiden van de poolcirkel rijd ik de parkeerplaats weer op.
Even later rijden we camping Ekumøthei Lønselva op. Dit is een beginnende camping tussen 2 leuke riviertjes en in het bos. Er zijn nog niet faciliteiten, maar die zijn wel erg schoon en kost 120 Nkr. Vandaag 303 Km gereden. De plekken voor campers zijn erg onduidelijk, dus zetten we hem maar ergens neer. Het zonnetje schijnt lekkeren we gaan even aan de rivier zitten waar jeroen metteen een dam begint te bouwen. 's Avonds zetten we de scottelbraai aan en later op de avond lopen we via een bosje naar de andere rivier. Hier is liggen een paar hele grote rotsblokken net iets te ver uitelkaar om naar de overkant te gaan. Hierop besluiten we met grote stenen dit te dichten, wat net niet lukt.
Voor het slapen gaan bekijken we de film die we vandaag hebben gemaakt.

Noordpool cirkel sneeuwballen gooien camping Ekumøthei Lønselva

We rijden vrijdag 20 Juli richting Mo I Rana, er zijn daat grotten en het marmer-kasteel, beide willen we graag bezoeken. Na een slingerende rit door het dicht bebosde dunderlandsdalen nemen we de afslag naar grønligrotta en setergrotta. De weg voert langs een zeer snel stromend riviertje en is heel erg smal. Het laatste stuk gaat berg opwaarts en is onverhard, deze moet ik deels in z'n 1 rijden. Er staat ook een bord dat de weg niet geschikt is voor auto met aanhanger. Setergrotta is een spelonken tocht van zo'n 2,5 uur en kost 250 Nkr. Dit hebben we niet cash bij ons en je kunt niet pinnen of met creditcard betalen. We lopen nu naar grønligrotta, dat is nog eens 1 Km de berg op. Deze grot is een natuurlijke grot, uitgesleten door zand en water en is nooit bewoond geweest. De grot is in 1750 ontdekt en in 1914 inkaart gebracht. De volledige lengte is 4200 m.
Hierna rijden we richting melfjorden om de marmergrotten te bekijken. De route langs langvatnet is mooi, maar als het asvalt weg is en je over slecht en onverhard wegdek rijd, is het niet leuk. De weg is heel erg smal. Bij de afslag naar de marmerslottet gaat de onverharde weg steil en slechter verder. We stoppen, het is met de camper niet te doen. Deze weg is alleen geschikt voor 4x4, een mountainbike of motor.
Na dat we Mo I Rana achter ons hebben gelaten, rijden we 16:30na 148 Km yttervik camping as op. Deze camping is een schiereilandje in ranafjord en zeer geschikt voor vissers. Het weer is niet al te best en we eten pasta in de camper. In de loop van de avond knapt het weer op.

grønligrotta grønligrotta yttervik camping

Het is zaterdag 21 Juli redelijk bewolkt en we staan een beetje laat op. We rijden bij mosjøen langs de camping waar we in 2005 hebben gestaan.
Hierna rijden we een deel van de Saga Vagen. De rest van de rit gaat slingerend door bebost gebied. Rechts van de weg is een meer dat langzaam aan een rivier wordt. Best een dromerige omgeving, maar wel blijven opletten, want plotseling staat er een kleine kudde schapen op de rijbaan. Kan nog net optijd stoppen. We lunchen toevallig op de zelfde plek als in 2005.
Om 14:34 rijden we de grens van Noord naar Zuid Noorwegen over, helaas is de kraam waar je wafels met room en jam kunt kopen verdwenen.
De camping die dag is namsskögan camping en is tegenover een familie/dieren park. Er is ook een zwembad, open van 18:00 tot 20:00. Vandaag 221 Km gereden. Als Thijs en Jeroen naar het zwembad zijn, zitten wij voor de camper in het zonnetje wat te lezen.